Svoboda nad Úpou - parním vlakem do Trutnova 2011 09
Fotografie z jízdy historických kolejových vozidel na trati z Trutnova do Svobody nad Úpou a zpět dne 11. 9. 2011.
---------------------------
---------------------------
Parní lokomotiva 423.0145
rok výroby: 1937
výrobce: ČKD Praha
hmotnost: 73 tun
maximální rychlost: 50 Km/h
výkon: 750 koní
Již v dobách Rakouska-Uherska existovaly snahy o sjednocení lokomotivního parku na našich místních drahách, které zesílily po vzniku Československé republiky v roce 1918. První Českomoravská továrna na stroje v Praze (později ČKD Praha) na ně reagovala vlastní konstrukcí lokomotiv označených u ČSD řadou 423.0. V letech 1921 až 1947 bylo vyrobeno v ČKD Praha, Škodových závodech v Plzni a v Adamovských strojírnách celkem 231 parních lokomotiv této řady.
Lokomotiva 423.0145 byla vyřazena z provozu u ČSD počátkem roku 1978. Před sešrotováním ji zachránilo zařazení do souboru vozidel pro uvažovaný lokomotivní skanzen, když byl roku 1982 rozpuštěn, podařilo se lokomotivu převést do Mladé Boleslavi. Od roku 1994 je v péčí Mladoboleslavského železničního spolku.
V letech 2004-2006 byla lokomotiva opravena členy Společnosti železniční ve výtopně Jaroměř do provozuschopného stavu. Nyní je lokomotiva vystavena jako provozuschopný exponát muzea.
-----------------
Dvounápravový osobní motorový vůz řady M131.1
rok výroby: 1949
výrobce: Tatra Kopřivnice
hmotnost: 16 tun
maximální rychlost: 60 Km/h
výkon: 155 koní
Vůz řady M131.1, známý též pod přezdívkou Hurvínek, vyráběný v letech 1948 – 1956 v závodech Tatry Kopřivnice a Studénka v počtu 549 kusů. Motorové vozy této konstrukce nahrazovaly nejednotný vozový park předválečných vozů především na místních drahách. Za provozu se tyto motorové vozy pro svou jednoduchou konstrukci a nenáročnou údržbu staly velkým přínosem na mnoha tratích ČSD. Současně k nim byly vyráběny přípojné vozy řad Blm a BDlm, které zcela odpovídaly vozové části motorových vozů. Tyto vozy se udržely v provozu až do roku 1985 kdy je nahradily modernější vozy řady M152.0 (dnes řada 810).Hnací jednotka se skládá z osvědčeného dvanáctiválcového naftového motoru Tatra T111, typ T 301. Mechanický přenos výkonu využívá převodovky Mylius, jež je čtyřstupňová, synchronizovaná. Reverzace je řešena v nápravové převodovce.
Informace převzata z webu Železniční muzeum Výtopna Jaroměř: http://www.spolecnost-zeleznicni.cz/index.htm